1Caminant per ... - CAMINADES - Camino Olvidado - Camino Olvidado o Camino de la Montaña o Camino Viejo o Vexu Kamin

Camino Olvidado o Camino de la Montaña o Camino Viejo o Vexu Kamin

EL CAMINO OLVIDADO o CAMINO DE LA MONTAÑA o CAMINO VIEJO

El primer Camino de Santiago

Los orígenes de la ruta son controvertidos y se basan en un supuesto documento histórico, recogido en el libro ‘Vexu Kamin’, de Julián González Prieto. Según el autor, el abad Gundisalvo acompañó a la comitiva del rey García de Pamplona en una peregrinación hacia la tumba del apóstol Santiago en el año 902. A la vuelta de su viaje, el abad cuenta sus andanzas en una carta dirigida al entonces Obispo de León, Froilán, misiva que se convierte en el primer documento que recoge la existencia de un Camino de Santiago. Su trazado discurría más al norte que el actual Camino Francés y por escarpadas sendas de montaña para evitar que los peregrinos cristianos se topasen con las huestes musulmanas que en esa época ocupaban prácticamente toda la península.

Este trazado es al menos dos siglos anterior al del Camino Francés, popularizado a partir del siglo XII por la publicación del 'Códice Calixtino'. “Conforme avanza la Reconquista, los árabes fueron retrocediendo hacia el sur y el Camino se fue desplazando hacia pasos más cómodos”, explica Presa, que recuerda que es un trazado muy duro para recorrerlo durante los meses de invierno. “Por eso planteamos una ruta que esté operativa desde el inicio de la primavera hasta el mes de octubre”, añade.

La ruta original del Camino Olvidado nace en Bilbao y transita la vertiente sur de la cordillera Cantábrica, siguiendo el recorrido de las antiguas calzadas romanas durante cerca de 650 kilómetros hasta llegar a Santiago, aunque su trazado histórico se une a la altura de Villafranca del Bierzo con el del Camino Francés, con el que comparte los últimos 186 kilómetros de la travesía. La provincia de León es la que acoge la mayor parte de la ruta jacobea ya que los peregrinos deben cubrir una distancia de 210 kilómetros a través de 25 municipios. (SIC)

Llegir més...

Vegeu traça...

Distància: 462,420 km Temps caminant: 18 jornades Desnivell acumulat: 7.934 metres de pujada i 7.454 de baixada

Els 40 rius que travessareu des de Bilbao a Columbrianos:

CADAGUA, HERRERIAS, HIJUELA, ORDUNTE, CERNEJA, GRANDE, TRUEBA, ENGAÑA, PEÑANEGRA, ULEMAS, REDONDO, NELA, EBRE, MARLANTES, CAMESA, VALBERZOSO, PISUERGA, RIVERA, DE LAS HERAS, CARRIÓN, CEA, TUÉJAR, FERRERAS DE LAS MUÑECAS, ESLA, COLLE, PORMA, CURUEÑO, BERNESGA, TORRE, LUNA, OTERICO, CEIDE, ARIEGOS, SANTIBÁÑEZ, OMAÑAS, VALLEGORDO, BOEZA, URDIALES, QUINTANA, NOCEDA, SIL

1ª jornada

BILBAO - BALMASEDA

Distància: 34,700 km Temps caminant: 7 hores i 45 minuts Desnivell acumulat: 497 metres de pujada i 322 de baixada

Coincideix amb el Camino del Norte fins a Las Delicias. Un cop creuat el riu Cadagua se separen els dos camins. Agafem el de l'esquerra

2ª jornada

BALMASEDA - BERCEDO

Distància: 31,500 km Temps caminant: 6 hores i 50 minuts Desnivell acumulat: 798 metres de pujada i 270 de baixada Etapa prou dificultosa per la mínima senyalització.

3ª jornada

BERCEDO - ESPINOSA DE LOS MONTEROS

Distància: 11,600 km Temps caminant: 2 hores i 30 minuts Desnivell acumulat: 144 metres de pujada i 126 de baixada

4ª jornada

ESPINOSA DE LOS MONTEROS - PEDROSA DE VALDEPORRES

Distància: 28,190 km Temps caminant: 6 hores i 15 minuts Desnivell acumulat: 648 metres de pujada i 728 de baixada

El túnel de La Engaña va ser durant molt de temps el més llarg d'Espanya (6.976 metres). Es va tancar fa poc temps per despreniments. Era la via Santander - Sagunt per unir el Cantàbric i el Mediterrà que mai va arribar a funcionar. La vaig trobar també al camí de Sant Olaf de Burgos a Covarrubias https://es.wikipedia.org/wiki/Túnel_de_La_Engaña

5ª jornada

PEDROSA DE VALDEPORRES - LLANO

Distància: 25,000 km Temps caminant: 5 hores i 25 minuts Desnivell acumulat: 441 metres de pujada i 272 de baixada

6ª jornada

LLANO - REINOSILLA

Distància: 29,900 km Temps caminant: 6 hores Desnivell acumulat: 706 metres de pujada i 617 de baixada

7ª jornada

REINOSILLA - AGUILAR DE CAMPÓO

Distància: 19,800 km Temps caminant: 4 hores i 15 minuts Desnivell acumulat: 233 metres de pujada i 259 de baixada

Coincideix a San Pedro de Cervatos amb el Camino del Besaya fins a Aguilar de Campóo

8ª jornada

AGUILAR DE CAMPÓO - CERVERA DE PISUERGA

Distància: 30,300 km Temps caminant: 6 hores i 30 minuts Desnivell acumulat: 401 metres de pujada i 321 de baixada

9ª jornada

CERVERA DE PISUERGA - GUARDO

Distància: 35,480 km Temps caminant: 7 hores i 40 minuts Desnivell acumulat: 487 metres de pujada i 392 de baixada

10ª jornada

GUARDO - PUENTE ALMUHEY

Distància: 13,260 km Temps caminant: 2 hores i 40 minuts Desnivell acumulat: 186 metres de pujada i 281 de baixada

11ª jornada

PUENTE ALMUHEY - CISTIERNA

Distància: 22,440 km Temps caminant: 4 hores 40 minuts Desnivell acumulat: 506 metres de pujada i 574 de baixada

12ª jornada

CISTIERNA - BOÑAR

Distància: 24,100 km Temps caminant: 4 hores i 50 minuts Desnivell acumulat: 298 metres de pujada i 241 de baixada

13ª jornada

BOÑAR - LA ROBLA

Distància: 30,700 km Temps caminant: 6 hores i 15 minuts Desnivell acumulat: 381 metres de pujada i 400 de baixada

14ª jornada

LA ROBLA - PANDORADO

Distància: 31,600 km Temps caminant: 6 hores i 30 minuts Desnivell acumulat: 605 metres de pujada i 389 de baixada

15ª jornada

PANDORADO - FASGAR

Distància: 24,410 km Temps caminant: 5 hores i 10 minuts Desnivell acumulat: 307 metres de pujada i 215 de baixada

16ª jornada

FASGAR - QUINTANA DE FUSEROS

Distància: 26,940 km Temps caminant: 6 hores i 10 minuts Desnivell acumulat: 620 metres de pujada i 1.002 de baixada

17ª jornada

QUINTANA DE FUSEROS - CONGOSTO

Distància: 27,600 km Temps caminant: 5 hores i 50 minuts Desnivell acumulat: 518 metres de pujada i 745 de baixada

18ª jornada

CONGOSTO - COLUMBRIANOS

Distància: 14,900 km Temps caminant: 3 hores Desnivell acumulat: 158 metres de pujada i 338 de baixada

Vegeu traça...

A patir d'aquí el camí continua pel camí Francès,

19ª jornada

COLUMBRIANOS - VILLAFRANCA DEL BIERZO

Distància: 20,000 km

CAMPONARAYA, CACABELOS, PIEROS, VALTUILLE DE ARRIBA

20ª jornada

VILLAFRANCA DEL BIERZO - O'CEBREIRO

Distància: 31,520 km Temps: 5 hores i 48 minuts  Desnivell acumulat: 661 metres

PEREJE, TRABADELO, LA PORTELA DE VALCARCE, AMBASMESTAS, AMBASCASAS, VEGA DE VALCARCE, RUITELAN, LAS HERRERIAS, HOSPITAL, LA FABA, LAGUNA DE CASTILLA

21ª jornada

O'CEBREIRO - SARRIA (per San Xil)

Distància: 39,090 km Temps: 7 hores i 33 minuts  Desnivell acumulat: 442 metres

LIÑARES, HOSPITAL DA CONDESA, PADORNELO, ALTO DO POIO, FONFRIA, BIDUEDO, FILLOVAL, PASANTE, RAMIL, TRIACASTELA, A BALSA, SAN XIL DE CARVALHO, MONTAN, FONTEARCUDA, FURELA, PINTÍN, CALVOR, AGUIADA-HOSPITAL, SAN MAMED, VIGO

22ª jornada

SARRIA- PALAS DE REI

Distància: 47,530 km. Temps: 9 hores i 10 minuts. Desnivell acumulat: 699 metres

VILLEI, BARBADELO, RENTE, MERCADO DA SERRA, A PENA DE LEIMAN, PERUSCALLO, CORTIÑAS, LAVANDEIRA, CASAL, A BREA, MORGADE, FERREIROS, MIRALLOS, A PENA, COUTO, AS ROZAS, MOIMENTOS, COTARELO, MERCADOIRO, MONTRÁS, A PARROCHA, VILACHÁ, PORTOMARÍN, TOXIBO, GONZAR, CASTROMAIOR, O HOSPITAL DA CRUZ, VENTAS DE NARÓN, A PREBISA, LAMEIROS, LIGONDE, AIREXE, PORTOS, LESTEDO, VALOS, A MAMURRIA, A BREA, AVE NOSTRA-LAMELAS, ROSARIO

23ª jornada

PALAS DE REI - ARZÚA

Distància: 28,650 km Temps: 5 hores i 30 minuts Desnivell acumulat: 394 metres

CARBALLAL, SAN XULIAN DO CAMIÑO, PALLOTA, A GRAÑA, PONTE CAMPAÑA, CASANOVA, CAMPANILLA, O COTO, O LEBOREIRO, DISICABO-MAGDALENA, FURELOS, MELLID, SANTA MARIA, O CARBALLAL, RAÍDO, PARABISPO, SAIDO, A PEROXA, BOENTE DE ARRIBA, BOENTE, FUENTE DA PLATA, CASTAÑEDA, PEDRIDO, RIO, RIBADISO DE ABAIXO, RIBADISO DE ENMEDIO, RIBADISO DE CARRETERA

24ª jornada

ARZÚA -SANTIAGO DE COMPOSTELA

Distància: 38,530 km Temps: 7 hores i 15 minuts  Desnivell acumulat: 467 metres

O FRANCÉS, AS BARROSAS, PREGONTOÑO, A PEROXA, TAVERNA VELLA (AS QUINTAS), A CALZADA, CALLE (LENGÜELLE), BOAVISTA, O CASTRO, SALCEDA, XEN, AS RAS, BREA, RABIÑA, SANTA IRENE, RÚA, ARCA, SAN ANTÓN, AMENAL, CIMADEVILA, SANPAIO, A LAVACOLLA, VILLAMAIOR, MONTE DO GOZO, SAN LÁZARO

Imprimir

Enviar correo

Telf.:00 34   | Fax.: 00 34 977 | E-mail: Los comentarios desagradables enviarlos a vuestro propio correo anónimo